Jednoosobowa działalność gospodarcza

Jak założyć firmę? » Jednoosobowa działalność gospodarcza

Aktualizacja: 30-03-2022

Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą?

Można lapidarnie powiedzieć: założenie firmy nigdy nie było tak proste. Firmę można założyć całkowicie za darmo, nie wychodząc z domu, przez Internet za pośrednictwem strony administrowanej przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii, znajdującej się pod adresem: https://www.biznes.gov.pl. Część informacji jest dostępna jeszcze na stronie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod adresem: https://prod.ceidg.gov.pl, która zdaje się jest likwidowana przez ministerstwo.

Jeśli natomiast traficie na inną stronę, która podaje opłaty za założenie firmy, wiedzcie, że to strona jednej z wielu firm pośredniczących w rejestracji lub też prowadzącej własne rejestry, o czym również informuje Ministerstwo. Bardzo prawdopodobne jest, że po założeniu firmy otrzymacie pismo z "zachętą" do wpłacenia określonej kwoty, aby dodać swoje przedsiębiorstwo do rejestru o nazwie łudząco podobnej do CEIDG. Niestety są podmioty, które wykorzystują sytuację, aby stworzyć przekonanie, że dokonanie zapłaty jest niezbędne do funkcjonowania firmy, co jest nieprawdą.

Oczywiście prowadzenie działalności w tej formie nie oznacza wykonywania pracy wyłącznie jednoosobowo, samodzielnie. Oznacza jedynie to, że firma posiada jednego właściciela, który oczywiście może zatrudniać pracowników. Na gruncie podatku dochodowego zarobione kwoty stanowią jego przychód, natomiast za zobowiązania firmy odpowiada całym swoim majątkiem.
Firmę rejestruje się w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

Jak wygląda rejestracja firmy?

Zasadniczo polega ona na wypełnieniu formularza CEIDG-1 i przesłaniu go elektronicznie do urzędu, lub też - jeśli ktoś woli bardziej tradycyjnie - na wydrukowaniu go i dostarczeniu do urzędu gminy.

Na podanej wyżej stronie znajduje się właśnie ów formularz rejestracyjny. Należy go wypełnić wpisując swoje dane oraz podając informacje o zakładanej działalności gospodarczej m.in. jej klasyfikację według numeracji PKD (najlepiej wcześniej się z nią zapoznać i wyszukać odpowiednie numery). PKD to spis statystyczny różnych wykonywanych działalności. Klasyfikację tę można znaleźć choćby na jednym z "kafelków" w podlinkowanej wyżej stronie CEIDG lub też na stronie Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) - link do ich wyszukiwarki PKD znajdziesz na tej podstronie. Aktualnie obowiązuje PKD 2007.

Oczywiście przed przystąpieniem do rejestracji warto zastanowić się nad kilkoma kwestiami. W przypadku osób fizycznych nazwą firmy jest tak naprawdę imię i nazwisko przedsiębiorcy. Można jednak do imienia i nazwiska dodać jakiś wyraz lub grupę wyrazów funkcjonujących w języku lub samodzielnie stworzonych, z ograniczeniami wynikającymi z prawnie zastrzeżonych nazw oraz rozsądku. Ten "dodatek" jest zmienialny, tzn. nie jest na zawsze przypisany do firmy.

Jak już wspominałam, dobrze jest także wcześniej przygotować sobie numery PKD; zastanowić się nad rodzajem opodatkowania oraz datą rozpoczęcia działalności. Data ta będzie miała znaczenie m.in. dla wysokości składek płaconych do ZUS (składka zdrowotna jest płatna za cały miesiąc, bez względu na ilość dni prowadzenia działalności, ale składka na ubezpieczenie społeczne jest płatna za taką ilość dni jaką w miesiącu prowadzisz działalność), a także dla czasu rozpoczęcia biegu ulg w zapłacie składek - liczą się pełne miesiące. Jeśli np. założysz działalność 1 stycznia i wybierzesz ulgę 6-miesięczną, będzie ona obowiązywała do czerwca, jeśli założysz 2 stycznia, będzie obowiązywała do lipca. Dodam jeszcze, że jeśli chcesz założyć działalność całkowicie zdalnie, musisz posiadać podpis kwalifikowany (płatny) lub podpisać się z poziomu Profilu Zaufanego (bezpłatnego, o czym poniżej).

Zarejestrować działalność można na kilka sposobów:

1. nie wychodząc z domu w 3 krokach: krok 1: załóż nieodpłatnie profil zaufany na platformie ePUAP (więcej o profilu zaufanym na ePUAP można przeczytać tutaj), krok 2: załóż i aktywuj konto w CEIDG, krok 3: na koncie wypełnij wniosek CEIDG-1 online i podpisz go elektronicznie. To wszystko. Ewentualnie możesz wybrać droższy sposób i zamiast podpisu przez Profil Zaufany, złożyć podpis elektroniczny z certyfikatem kwalifikowanym (który jest płatny);

2. wypełniając wniosek CEIDG-1 online na stronie biznes.gov.pl bez posiadania konta (lub po jego założeniu), ale bez podpisywania elektronicznie - wtedy konieczne będzie wydrukowanie wniosku, podpisanie i złożenie w urzędzie dowolnej gminy (a zatem niekoniecznie gminie miejsca zamieszkania);

3. pobierając formularz CEIDG-1 ze strony biznes.gov.pl lub z gminy, wypełniając go ręcznie, podpisując i składając w gminie. W tym przypadku gmina przepisze go na wersję elektroniczną;

4. pobierając wniosek CEIDG-1 ze strony biznes.gov.pl, drukując go, wypełniając, podpisując i przesyłając listem poleconym do gminy. Ale: w tym przypadku podpis musi być potwierdzony notarialnie.

W przypadku wątpliwości związanych z rejestracją firmy można zadzwonić do telefonicznej informacji CEIDG - pod numer 801 055 088 lub też 22 765 67 32.

Jakie inne formularze muszę złożyć, żeby zarejestrować firmę?

Od dawna, bo od 1 lipca 2011 r. obowiązuje tzw. zasada jednego okienka, oznaczająca, że przedsiębiorca składa tylko formularz rejestracyjny CEIDG-1 w jeden ze sposobów wyżej opisanych. Dane z wypełnionego wniosku są automatycznie przekazywane do ZUS/KRUS, urzędu skarbowego i GUS. Nie wypełnia się zatem żadnych innych wniosków rejestracyjnych i nie „biega” po innych urzędach.

Jak to jednak zwykle bywa jest pewne ale: jeśli chodzi o urząd skarbowy należy pamiętać, że automatycznie są przekazywane same dane rejestracyjne informujące o założeniu działalności gospodarczej, formie opodatkowania podatkiem dochodowym i miejscu przechowywania ksiąg rachunkowych. Deklarację VAT-owską należy więc złożyć odrębnie.
Przydatne informacje podatkowe można znaleźć na tej podstronie Ministerstwa Finansów. Jeżeli natomiast nie zamierzasz prowadzić osobiście księgowości, zwykle o złożenie wszystkich niezbędnych dokumentów dbają biura rachunkowe.

Co jeszcze warto wiedzieć zakładając firmę?

Jeśli chcesz prowadzić drobną działalność gospodarczą, dorabiając np. od czasu do czasu do emerytury, pensji, opieki nad małym dzieckiem czy dla własnej satysfakcji, pamiętaj, że dopóki Twoje miesięczne przychody nie przekraczają 50% płacy minimalnej oraz nie prowadziłeś/-aś w Polsce działalności gospodarczej w ciągu ostatnich 5 lat, swojej działalności nie musisz rejestrować. Jednakże jest grupa produktów, branż i sytuacji, w których sprzedaż i tak wymaga prowadzenia działalności gospodarczej. Proponuję więc wcześniej poczytać na ten temat trochę więcej.

Jak już pisałam powyżej, zakładając firmę warto jednocześnie zarejestrować się na platformie ePUAP, która umożliwia uzyskanie za darmo profilu zaufanego. Profil ten jest bezpłatną metodą potwierdzania tożsamości w systemach elektronicznej administracji – to odpowiednik płatnego bezpiecznego podpisu elektronicznego, weryfikowanego certyfikatem kwalifikowanym. Konto w ePUAP przyda się więc nie tylko w założeniu firmy, ale również w późniejszych kontaktach z administracją.

Na stronie biznes.gov.pl oraz ceidg.gov.pl znajdują się również przydatne informacje dotyczące m.in. wsparcia dla nowych firm, baza przedsiębiorców (która powinna być przez przedsiębiorców aktualizowana w przypadku zmiany danych, ale nie zawsze jest), wyszukiwarka kodów PKD (Polska Klasyfikacja Działalności), informacje o ulgach ZUSowskich i wyszukiwarka podatników VAT, czyli tzw. biała lista podatników.

Należałoby również sprawdzić, czy działalność, którą chcemy prowadzić nie jest przypadkiem jedną z wielu rodzajów działalności regulowanych, czy nie wymaga jakichś zezwoleń, licencji, koncesji czy uprawnień.

Po dokonaniu rejestracji dobrze jest jeszcze założyć firmowy rachunek bankowy (niestety już nie bezpłatny jak do niedawna). Co prawda dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą nie jest on wymagany, to jednak pomaga lepiej zapanować nad finansami w firmie. Przyda się do dokonywania rozliczeń z urzędem skarbowym (wpłat i zwrotu podatków), zapłaty składek do ZUS oraz rozliczeń z kontrahentami i klientami. Większość banków niestety nie umożliwia założenia go przed rejestracją firmy, wymagając podania numeru REGON. Po założeniu konta firmowego należy zaktualizować wniosek do CEIDG.
 
tagi: jak założyć działalność gospodarczą, jak założyć firmę krok po kroku, jak założyć firmę w 2022 r., gdzie i jak zarejestrować działalność gospodarczą