Profil zaufany na ePUAP

Co to jest ePUAP?

ePUAP to skrót od Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej. Za pośrednictwem tej platformy obywatele oraz przedsiębiorcy mogą załatwiać sprawy urzędowe on-line, a podmioty publiczne (urzędy) – BEZPŁATNIE udostępniać swoje usług w postaci elektronicznej. Platforma powstała, aby sprostać wymogowi ustawy, ponieważ od 1 maja 2008 r. organy władzy publicznej zobowiązane były do przyjmowania dokumentów w postaci elektronicznej (podań, wniosków, itp.). Poprzez ePUAP możliwe jest założenie skrzynki podawczej, która pozwala na korespondencję z różnymi urzędami, sądami i instytucjami (w tym uczelniami) z całej Polski.

Czy moja korespondencja będzie bezpieczna?

Jak zapewniaja operator: tak, choć w sieci można znaleźć również krytykę systemu. Co do zasady, każdy system informatyczny ma swoje plusy i minusy, i żaden nie jest w 100% pewny i idealny. Tak czy inaczej, jeśli chcemy załatwiać sprawy urzędowe on-line możemy albo zakupić bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany certyfikatem kwalifikowanym lub założyć za darmo profil zaufany za pośrednictwem platformy ePUAP (aby uzyskać profil zaufany, należy założyć konto na platformie ePUAP, wypełnić wniosek a później udać się do urzędu celem potwierdzenia swojej tożsamości).

Instrukcję jak założyć profil zaufany znajdziemy na tej stronie.

Jakie sprawy mogę załatwić za pośrednictwem ePUAP?

Obecnie lista spraw, które możemy załatwić za pośrednictwem platformy jest podzielona na działy:

1. praca i zatrudnienie,
2. przedsiębiorczość,
3. edukacja,
4. podatki, opłaty i cła,
5. sprawy obywatelskie,
6. zdrowie,
7. rolnictwo,
8. prawo i sądownictwo,
9. motoryzacja i transport,
10. budownictwo i mieszkania,
11. pomoc społeczna,
12. geodezja i kartografia,
13. ochrona środowiska,
14. kultura, sport i turystyka,
15. bezpieczeństwo narodowe,
16. infrastruktura,
17. statystyki,
18. dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej,
19. inne sprawy urzędowe.

Źródło informacji: platforma epuap.gov.pl.